7 rád, ako zažiariť počas telefonického pohovoru

09. marca 2015 – Ten scenár určite poznáte. Posielate množstvo životopisov. Konečne sa vám ozve tá dôležitá osôbka z personálneho oddelenia. Miesto toho, aby vás iba pozvala na osobné interview, vás začne spovedať. Viete, čo prvotný telefonický „pohovor“ znamená?

Obyčajne neobyčajný telefonát

Telefonický prescreening, ako sa táto aktivita odborne nazýva, má hneď niekoľko funkcií. Preveruje verbálne a jazykové schopnosti po telefóne pred samotným osobným stretnutím, ako aj reálnu motiváciu uchádzača. Počas jedného obyčajne neobyčajného telefonátu vie skúsený náborár zistiť, či daný uchádzač je vhodný na pozíciu, o ktorú sa uchádza. Aby sme vás čo najlepšie pripravili na to, čo vás čaká, vyspovedali sme za vás skúsené náborárky.

Telefonický náborár

Vzájomné spoznávanie

„Prvý telefonický rozhovor s uchádzačom slúži na celkové uľahčenie procesu náboru – prvotné predstavenie a spoznanie sa. Kandidát zistí niečo o nás ako o agentúre a pracovnej pozícií, ja zas o ňom. Na základe tohto screeningu viem zistiť, čo s uchádzačom ďalej, či postupuje alebo nie. Prípadne mu viem ponúknuť vhodnejšiu prácu. Aj to sa často stáva,“ približuje HR špecialistka Dana Bandrejová.

Predchádzajúce skúsenosti zavážia

„Ak mi volá uchádzač sám, bez toho, aby vopred zaslal životopis, zisťujem hneď v úvode jeho vek. Na viaceré projekty totiž máme stanovené vekové kritéria. Ďalej ma zaujíma, či je momentálne zamestnaný alebo nie. Pri mnohých pozíciách totiž vyžadujeme nástup ihneď,“ opisuje ďalej Bandrejová. Samostatnú kapitolu tvoria pracovné skúsenosti uchádzača. Náborárky zisťujú informácie o predchádzajúcej náplni práce, ako dlho na danej pozícii kandidát pôsobil či ako vyzeral jeho klasický pracovný deň.

Nevešajte hlavu

Pri nekvalifikovaných pozíciách nezohráva predchádzajúca prax hlavnú rolu. Je vaším plusom, ak máte základné pracovné návyky, nadobudnuté z predchádzajúcich pozícií, ale nie na všetky pozície sa nevyhnutne vyžadujú. Na množstvo miest, ako napríklad pozícia operátora výroby alebo vodiča VZV, sa predchádzajúca prax nevyžaduje. Neľakajte sa preto, ak váš životopis nie je preplnený.  Náborár vám volá a už to znamená, že máte šancu. Snažte sa ju teda využiť vo svoj prospech.

Pri kvalifikovaných pozíciách často môžu predchádzajúce skúsenosti zavážiť. Váš životopis ani v tomto prípade nemusí obsahovať dve strany preplnené skúsenosťami. Avšak je dobré, ak už máte s oblasťou, o ktorú sa zaujímate, aspoň základné skúsenosti.

7 rád, ako na náborára zapôsobiť:

  • Komunikujte aktívne. Odpovedajte plynulo, kultivovane. Používajte rozvinuté vety, nielen strohé „áno“/”nie”. Vy ste ten, kto sa chce zamestnať. Teraz máte možnosť sa dostatočne „predať“.
  • Nechajte náborára dokončiť jeho otázku alebo vetu. Buďte trpezlivý a neskáčte mu do reči, aj keď chcete zareagovať ihneď. Zároveň však:
  • Reagujte pohotovo. „Všímame si, ako pružne kandidát reaguje na naše otázky a ako rýchlo na ne dokáže odpovedať,“ približuje Daniela Puškárová, HR Špecialistka pre zahraničie.
  • Buďte úprimný a hovorte pravdu. Náborár má pravdepodobne v tejto chvíli váš životopis pred sebou a kontroluje vaše odpovede. Preto by sa teda mali zhodovať s tým, čo ste uviedli v životopise. Ak si z hlavy nepamätáte mesiac nástupu do posledného zamestnania, jednoducho to priznajte.
  • Nedeste sa cudzieho jazyka. Ak ste reagovali na pozíciu, ktorá vyžaduje znalosť cudzieho jazyka, je vysoko pravdepodobné, že si to náborár overí. „Na začiatku kladiem kandidátovi jednoduché otázky. Pýtam sa na jeho meno, bydlisko, vek, predchádzajúce štúdium. Celé to prebieha v nemčine. Ak má uchádzač problém na tieto otázky odpovedať, viem, že bude mať problém dohovoriť sa aj v práci. Ak však prvotné otázky zvládne bez problémov, zisťujem ďalej. Doterajšie pracovné skúsenosti, náplň práce pri jednotlivých pozíciách, ktoré má uvedené v životopise,” zdôrazňuje Puškárová.
  • Pôsobte pozitívne a optimisticky. Aj na nepríjemné otázky typu prečo ste odišli z posledného zamestnania, sa snažte odpovedať vymenovaním pozitívnych dôvodov (Hľadáte nové výzvy, túžite vyskúšať niečo nové, posunúť sa opäť ďalej…). Aj celkový hlasový prejav a intonácia napovie, či je človek úprimný a odpovedá pravdivo.
  • Usmievajte sa. Rada na záver – aj keď vás náborár na druhej strane telefónu nevidí, vie vycítiť vašu mimiku a náladu. Miesto mračenia a zvrašteného čela sa preto usmievajte.

Ako sa „odpískať“ a do ďalšieho kola nepostúpiť:

  • Nevenujte rozhovoru dostatočnú pozornosť. Pokojne si počas telefonátu objednávajte kávu v reštaurácii alebo sa bavte s kolegom. „Častokrát sa nám stáva, že voláme v nevhodnom čase. Kandidátom sa však snažíme čo najviac vyhovieť, aby mali na rozhovor dostatočný komfort. Ak práve nemôžu hovoriť, dohodneme si s nimi iný termín a zavoláme neskôr,“ vysvetľuje Bandrejová.
  • Pôsobte agresívne a drzo
  • Skáčte náborárovi do reči a nenechajte ho dopovedať

Hľadáte prácu bez predchádzajúcej praxe? Čítajte ďalej:

Chcete si privyrobiť? Zlaďte voľný čas s brigádou